Idén átlagosan 33.000 forintot terveznek költeni az aktív internetezők a karácsonyi  ajándékokra. Egy 4 fős család esetében – ha figyelembe vesszük a közös rokonokat – a karácsonyi ajándékvásárlás közel 50 ezer forinttal is megterhelheti a háztartás büdzséjét. Ebben természetesen nincsenek benne az ünnepi menü, vagy éppen a karácsonyfa kiadásai – derül ki az Árukereső.hu 2 340 fő részvételével készített hazai online felméréséből, mely a GKI Digital közreműködésével készült.

A karácsonyi ajándékozás során a család az első

Az aktív internetezők a karácsonyi ajándékozás során jellemzően 6-7 főnek terveznek ajándékot venni. Az ajándékozottak között a családnak kiemelt szerepe van, hiszen míg a szűk családban egy átlagos – internetet gyakran használó – vásárló közel 4 főre tervez karácsonyi ajándékozást, addig a tág családban ez már csak 1-2 fő. A barátok és munkatársak ajándékozását 10-ből mindössze 2-3 aktív internetező tervezi. Egy átlagos – 4 fős – család idén karácsonykor jellemzően közel 10-12 ember (családtag, barát, munkatárs) számára fog ajándékot, meglepetést vásárolni.

A családtagokra többet költünk

A karácsonyi ajándékozás során nemcsak az ajándékozottak számát tekintve van kiemelt szerepe a családnak, hanem az ajándékok egy főre jutó értékében is. Míg a szűk családban az aktív internetezők átlagosan 6200-6300 forintot szánnak egy szerettükre, addig a tágabb rokoni körben ez már csak 3800 forint körül alakul. Barátokra fejenként 2700 forintot, munkatársakra pedig már csak alig 1900 forintot szánnak a sokat internetező vásárlók. A karácsonyi ajándékozás során összességében egy ajándékra átlagosan közel 5 ezer forintot szánnak a gyakran internetezők.

Ha többet költünk, jobban félünk hogy nem tetszik az ajándék

A család esetében az aktív internetezők az ajándékvásárlásnál a saját ötleteléshez képest többnyire előnyben részesítik a családtagok kívánságait, szűkebb (78%) illetve tágabb (64%) családi körben is inkább az jellemző, hogy az ajándékozó odafigyel családtagjai ajándékozására, ezzel is csökkentve a kockázatot, hogy olyan dolgokra költsenek, mely nem nyeri el az ajándékozott tetszését. Ahogyan a családi kötelék enyhül, úgy arányaiban egyre kevesebben veszik figyelembe a kívánságokat, ami szorosan összefüggésbe hozható az ajándékokra szánt összeg nagyságával is.

Sokba kerül az ajándékozás

Az aktív internetezők számára a karácsonyi ajándékozás sokba kerül, átlagosan 33 ezer forint értékben vásárolnak ajándékokat a fa alá. Egy 4 fős család esetében – ha figyelembe vesszük a közös rokonokat – a karácsonyi ajándékvásárlás közel 50 ezer forinttal is megterhelheti a háztartás büdzséjét. Ebben természetesen nincsenek benne az ünnepi menü, vagy éppen a karácsonyfa kiadásai.

A karácsony nem a műszaki cikkekről szól

Az elmúlt években a különböző ünnepi alkalmak során sokszor olvashatunk arról, hogy a mobiltelefonok, illetve tabletek az elmúlt pár évben az ajándékozási listák élén szerepelnek. A karácsony azonban más. Az ajándékok sok esetben olyan termékek közül kerülnek ki – kivétel ez alól a gyermeknek szánt ajándék – melyekre a mindennapi életünk során amúgy is szükségünk lenne, csak esetleg nem volt anyagi lehetőségünk megvenni. Az internetet aktívan használó vásárlók karácsonykor jellemzően 3-4 féle különböző termékkörből fognak ajándékot választani, ebből 2-3 termék biztosan a ruházati cikkek, kozmetikumok, gyerekjátékok, háztartási eszközök, illetve könyvek közül fog kikerülni. Tablet, illetve mobiltelefon ajándékozását csak minden negyedik aktívan internetező tervezi, míg a számítástechnikai, illetve szórakoztató elektronikai termékek csupán alig minden ötödik vásárlónál kerülnek az ajándékok közé.

Neten keresünk, akciókat várunk, boltokban nézelődünk az ötletekért

A karácsonyi vásárlási lázat megelőző időszakban számos felületen, mint például az interneten, áruházak hirdetési újságaiban, szórólapokon, tv-reklámokban, napilapokban és magazinokban találkozhatunk termék-reklámokkal. Ezek a hirdetések mind azt a célt szolgálják, hogy meghozzák a kedvet a karácsonyi készülődéshez és ötletet adjanak az ajándékok kiválasztásához. A sok felületből a gyakori internetező ugyanakkor jellemzően csak 2-3 forrást használ fel az ajándékötletek gyűjtése során.

Náluk karácsonyi ajándékok kapcsán az elsődleges ötletforrást az internet jelenti, 10-ből 7 aktívan internetező az ajándékötleteket is részben a világhálóról gyűjti be. Az internet mellett leggyakrabban az áruházak akciós újságai jelentik az ötletgyűjtés alapját (50%), míg az áruházakat járva ajándékötleteket gyűjtők súlya is jelentős (49%).

Az ajándékvásárlását gyorsan letudjuk

A karácsonyi vásárlás megkezdése az aktív internetezők körében jellemzően decemberhez köthető. A fogyasztók harmada 1-2 héttel karácsony előtt kezdi el a vásárlásokat, míg további ötödük ezt a karácsonyi akciók megjelenéséhez köti, ami jellemzően szintén december elején esedékes. 10-ből kevesebb mint 4 olyan vásárló lesz, aki már karácsony előtt 1-2 hónappal nekilát az ajándékok beszerzésének.

Az aktívan internetezők ugyanakkor nem szívesen töltenek sok időt karácsonyi ajándékok vásárlásával, 47%-uk mindössze néhány napot, 15%-uk pedig még ennél is kevesebbet, legfeljebb csak egy napot szán karácsonyi vásárlásra. 100-ból 6 vásárló ennél is gyorsabban elintézi az ajándékok beszerzését, mindössze 1-2 órát szánva az egész vásárlása. Ők jellemzően azok, akik kevés ajándék vásárlását tervezik.

Ha karácsony, akkor bevásárlóközpont, vagy internet

A karácsonyi ünnepek alkalmával a sokat internetező vásárlók jellemzően 2 helyen szerzik be az ajándékokat. A legnépszerűbb vásárlási helyszínnek továbbra is a nagy bevásárlóközpontok számítanak, az aktív internetezők 71%-a fog várhatóan plázákban vásárolni karácsonyra. Az internetes vásárlás terjedését jól jelzi ugyanakkor, hogy az aktív internetezőknek már több mint a fele tervezi, hogy a vásárlás során internetes boltból is rendelni fog. És hogy miért nő folyamatosan az online vásárlás szerepe?

Az interneten nincs sorban állás, könnyű az összehasonlítás és még olcsóbb is 

Az online vásárlás számos előnnyel rendelkezik a hagyományos vásárlással szembenA rendszeres internetezők minél kevesebb időt szeretnének eltölteni az ajándékok vásárlásával, így nem meglepő, hogy az internet adta vásárlási lehetőséget a legtöbben (36%) a kényelem és az elkerülhető tömeg, valamint a termékek egyszerű és gyors összehasonlíthatósága miatt választják. Fontos azonban kiemelni, hogy míg korábban az online vásárlás egyik fő mozgatórugója a kedvezőbb ár volt, ez ma már csak minden negyedik, aktív internetező esetében jelenik meg szempontként az online vásárlás mellett. A webáruházak nyújtotta minőségi és kényelmi szolgáltatások tehát kiemelt szerephez fognak jutni a jövőben a szektor teljesítménye szempontjából.

Hiába a karácsony, az áruhitelt nem szeretjük

Az aktív internetezők pénzügyeik tervezésénél nagyfokú tudatosságot képviselnek, hiszen jelentős többségük (83%) biztosan úgy alakítja ki a karácsonyi ajándékozásra szánt költségkeretet, hogy ne kelljen más külső forrást igénybe vennie. 100 megkérdezettből mindössze 8 volt olyan, aki nem zárkózott el áruhitel felvételétől a karácsonyi vásárlás során és elenyésző maradt azok aránya, akik már most tudják, hogy szükségük lesz ilyen jellegű anyagi forrásra és élni is fognak vele.

A kutatást az Árukereső.hu megbízásából a GKI Digital készítette el 2014 októberében. Az adatfelvétel módjából és az elért célközönségből adódóan a kutatás az aktív internetezők karácsonyi vásárlási terveinek vizsgálatára épült. Aktív internetező alatt azt a közönséget értjük, akik napi rendszerességgel használják az internetet. A felmérés másfél hétig zajlott és összesen 2340 teljes értékű válasz összegzése alapján kaptuk meg az eredményeket.

Az Árukereső.hu Magyarország piacvezető ár-, és termék összehasonlító oldala, ahol jelenleg 1 560 webáruház 5 millió ajánlatát hasonlíthatja össze a portál havi több mint 3 millió egyedi látogatója.

 

Karácsonyi Kutatás 2014 – infografika

Karácsonyi Kutatás 2014 (kattintásra nagyobb)